Hala produkcyjno-magazynowa 2 680m² w samym sercu Pabianic. Grobelna 8 ZOBACZ

Samodzielny lokal 219m² wykończony w wysokim standardzie z wieloma biurami, open space oraz zaplaczem socjalnym. Piotrkowska 60 ZOBACZ

Powierzchnia produkcyjno-magazynowa z dużym parkingiem 3 078m² w MS Factory. Senatorska 70 ZOBACZ

Zadzwoń do nas +48 534 580 003


Aktualności

Jak rozliczyć prąd przy wynajmie lokalu użytkowego?

03 czerwca 2024

Prąd jest podstawowym medium, z którego korzysta się w każdym lokalu użytkowym. Jego rozliczanie nie jest jednak takie łatwe, jak mogłoby się to wydawać. Poznaj metody obliczania kosztu energii elektrycznej i dowiedz się, jakie dokumenty będą Ci potrzebne.

Jakie są metody rozliczania kosztów energii elektrycznej w wynajmowanym lokalu?

Istnieje kilka metod wyliczania należności za energię elektryczną w lokalu użytkowym. Wśród nich warto wyróżnić:

  • montaż urządzenia mierzącego zużycie energii elektrycznej przez wynajmującego – wówczas najemca płaci na podstawie faktycznego zużycia prądu,
  • rozliczenie ryczałtowe – w ramach tej metody wynajmujący ustala stałą miesięczną opłatę za energię elektryczną, niezależnie od rzeczywistego zużycia,
  • rozliczenie proporcjonalne – w tym przypadku koszty energii są dzielone proporcjonalnie na wszystkich najemców w zależności od wielkości zajmowanej powierzchni lub liczby osób korzystających z lokalu,
  • bezpośrednia umowa najemcy z dostawcą energii – w tym przypadku najemca zawiera bezpośrednią umowę z dostawcą energii elektrycznej. Rezygnuje z niej dopiero po zakończeniu najmu.

Metoda rozliczania mediów to ważny element każdej umowy najmu.

Rozliczanie mediów bywa skomplikowane. Dla właściciela lokalu najwygodniejszym rozwiązaniem jest sytuacja, w której najemca sam podpisuje umowę z dostawcą prądu. Właściciel mieszkania musi jednak dopilnować, by po zakończeniu umowy najmu została ona rozwiązana. Najemcy preferują natomiast rozliczanie mediów na podstawie urządzenia, które zbiera informacje na temat rzeczywistego zużycia energii. Wówczas nie ma bowiem ryzyka, że użytkownik zapłaci więcej, niż powinien.

Warto jednak pamiętać, że na wysokość opłaty za prąd wpływa wiele czynników. Kwota widoczna na fakturze składa się z kilku elementów.

Co składa się na rachunek za prąd?

Rozliczenie mediów obejmuje wiele elementów. Na rachunek za prąd składa się:

  • energia czynna – to koszt rzeczywistego zużycia energii elektrycznej przez odbiorcę. Jest to główny składnik rachunku, zależny od liczby wykorzystanych kilowatogodzin,
  • opłata za dystrybucję energii – koszt usługi dostawy energii elektrycznej przez zakład energetyczny,
  • opłata stała za dystrybucję – miesięczna opłata za możliwość korzystania z sieci dystrybucyjnej, niezależna od zużycia energii,
  • opłata zmienna za dystrybucję – zależna od ilości zużytej energii, pokrywająca koszty przesyłu prądu przez sieć dystrybucyjną,
  • opłata mocowa – ma na celu pokrycie kosztów utrzymania rezerw mocy w systemie elektroenergetycznym,
  • opłata abonamentowa – miesięczna opłata za obsługę klienta, obejmująca koszty wystawiania faktur, prowadzenia rozliczeń itd.,
  • podatek VAT – naliczany na końcową kwotę rachunku za prąd.

Podobne opłaty za korzystanie z energii elektrycznej płacą wszyscy najemcy lokali użytkowych w Łodzi i wszystkich innych polskich miastach.

Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia prądu w lokalu użytkowym?

Do rozliczania prądu w lokalu użytkowym potrzebna jest umowa z dostawcą energii, faktura, umowa najmu lokalu, odczyt z licznika, a niekiedy również protokół zdawczo-odbiorczy – przy przekazaniu lokalu, który był wcześniej eksploatowany.

Jak obniżyć koszty energii elektrycznej w lokalu użytkowym?

Istnieje kilka praktyk, które pozwalają na obniżenie kosztów energii elektrycznej:

  • wymiana oświetlenia na LED – które zużywa mniej prądu niż klasyczne żarówki,
  • korzystanie ze sprzętu elektrooszczędnego – klasy A++ lub A+++,
  • instalacja inteligentnych systemów, które monitorują i optymalizują zużycie energii,
  • dobór odpowiedniej taryfy energetycznej do własnych potrzeb – np. nocnej lub weekendowej.

Wdrożenie tych praktyk może znacznie wpłynąć na czynsz najmu i koszt korzystania z energii elektrycznej.

Czy jest możliwa refundacja podczas rozliczenia mediów?

Tak, refundacja kosztów mediów w wynajmowanym lokalu użytkowym jest możliwa, chociaż zależy od kilku czynników. Na zwrot kosztów można liczyć np. przy nadpłacie, naprawach instalacji czy korekcie faktur.

Jeśli wiesz już, jak wynająć lokal użytkowy, zwróć uwagę również na koszty mediów i sposób ich rozliczania. Informacje na ten temat powinny znaleźć się w umowie najmu – zarówno jeśli chodzi o biura i sklepy, jak i lokale mieszkalne.

Inne aktualności

Zobacz więcej aktualności
Co to jest biuro coworkingowe i jakie są jego zalety?
Zobacz
Jak rozliczyć prąd przy wynajmie lokalu użytkowego?
Zobacz
Jak efektywnie wykorzystać powierzchnię lokalu użytkowego?
Zobacz

Grupa A&A - poznaj nas